<--Listen-->

23 Νοεμβρίου 2015

Τα παιδιά πρέπει να νηστεύουν; Τί πρέπει να τρώνε στην νηστεία;

102Ευεργετική για την υγεία των παιδιών είναι η νηστεία, όπως απέδειξε έρευνα του Πανεπιστημίου της Κρήτης.
Η μελέτη, που διεξήχθη ανάμεσα στα 609 παιδιά, ηλικίας από 5 έως 15,5 ετών από τη Θεσσαλονίκη, έδειξε ότι το 12,1 % των παιδιών και εφήβων ακολουθούν πλήρη νηστεία. Τα παιδιά αυτά που απέχουν από την κατανάλωση τροφών που επιβαρύνουν τον ανθρώπινο οργανισμό κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, καθώς και όλες τις επίσημες χριστιανικές νηστείες (των Χριστουγέννων, του Πάσχα και το Δεκαπενταύγουστο), όχι μόνο δεν εμφάνισαν διαφορές στο ύψος σε σχέση με τα παιδιά που δεν νηστεύουν, αλλά αντίθετα βρέθηκε ότι προσλαμβάνουν περιορισμένη ποσότητα επικίνδυνων για την υγεία κεκορεσμένων λιπαρών οξέων, κάτι το οποίο επιδρά ευεργετικά στην υγεία τους.
Ο επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης, Καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Κρήτης κ. Αντ. Καφάτος, αναφέρει ότι τα παιδιά που συμμετείχαν στη έρευνα και ακολούθησαν πλήρη νηστεία τα τελευταία 3,5 χρόνια, δεν βρέθηκαν να έχουν διαφορές στο ύψος, σε σχέση με εκείνα που νήστευαν μερικώς ή ποτέ. «Η νηστεία δεν επηρεάζει τη φυσιολογική τους αναπτυξη, όπως πίστευαν παλαιότερα» επισημαίνει ο καθηγητής.
Κάτι σημαντικό που απέδειξε η μελέτη, επίσης, είναι ότι τα παιδιά που νηστεύουν, είτε όλες τις ημέρες της νηστείας, είτε λιγότερες, καταναλώνουν σημαντικά περιορισμένο αριθμό θερμίδων σε σύγκριση με εκείνα που δε νηστεύουν ποτέ, αλλά και περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος.  «Τα παιδιά που νηστεύουν φαίνεται ότι έχουν καλύτερες επιλογές στην κατανάλωση τροφίμων και πλησιάζουν περισσότερο τις ημερήσιες συνιστώμενες ποσότητες θρεπτικών συστατικών, σε σχέση με εκείνα που δεν νη­στεύουν καθόλου, ενώ δεν επηρεάζεται η σωματική τους ανάπτυξη», λέει ο καθηγητής.

ΠΟΙΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΤΟ ΚΡΕΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ; 
(από το πρόγραμμα Ε.Υ.ΖΗ.Ν) 
Μια διατροφή χαμηλή σε κορεσμένα λίπη και υψηλή σε φυτικές ίνες προσφέρει σημαντικά οφέλη για την καρδιαγγειακή υγεία, τόσο για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά. Παρόλα αυτά, η αποχή από σημαντικές ομάδες τροφίμων, όπως είναι το κρέας και τα παράγωγα του, και τα γαλακτοκομικά είναι πιθανό να προκαλέσει ανεπαρκή πρόσληψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών, ιδιαιτέρως κατά την παιδική ηλικία, όπου υπάρχουν αυξημένες ανάγκες για κάποια από αυτά τα θρεπτικά συστατικά λόγω της ανάπτυξης:

Πρωτεΐνες: Οι πρωτεΐνες είναι ιδιαιτέρως σημαντικές κατά την ανάπτυξη, αφού βοηθούν στην αναδόμηση, ανάπτυξη και διατήρηση των ιστών του σώματος. Το κρέας, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά και το αβγό αποτελούν τις κύριες πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, δηλαδή πρωτεϊνών που περιέχουν τα απαραίτητα αμινοξέα (τα αμινοξέα είναι τα δομικά συστατικά των πρωτεϊνών) που χρειάζεται ο οργανισμός και δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του σε επαρκείς ποσότητες και στη σωστή αναλογία. Αντιθέτως, τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης περιέχουν πρωτεΐνες που έχουν χαμηλή βιολογική αξία. Για να προσλάβουν τα παιδιά ικανοποιητικές ποσότητες καλής ποιότητας (δηλαδή υψηλής βιολογικής αξίας) πρωτεΐνες κατά τη διάρκεια της νηστείας, θα πρέπει να καταναλώνουν θαλασσινά και ποικιλία φυτικών τροφών που περιέχουν πρωτεΐνες, όπως είναι τα όσπρια και τα δημητριακά.

Σίδηρος: Οι ανάγκες σε σίδηρο είναι αυξημένες κατά την παιδική ηλικία και κατά την εφηβεία, ιδιαιτέρως για τα κορίτσια. Ο σίδηρος απαντάται σε δυο μορφές, του αιμικού και μη αιμικού σιδήρου. Τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης έχουν μεγαλύτερες ποσότητες αιμικού σιδήρου, ο οποίος είναι πιο εύκολα απορροφήσιμος από τον μη αιμικό. Εναλλακτικές πηγές σιδήρου που μπορούν να καταναλώσουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια της νηστείας, ώστε να υπάρχει διατροφική επάρκεια στην πρόσληψη σιδήρου, είναι τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, τα αποξηραμένα φρούτα, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα θαλασσινά (κυρίως τα οστρακοειδή) και το ψωμί. Όμως, λόγω της χαμηλής απορρόφησης του σιδήρου σε αυτά τα τρόφιμα, αφού περιέχουν κυρίως μη αιμικό σίδηρο, συστήνεται να συνδυάζονται οι φυτικές τροφές με τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C,όπως τα εσπεριδοειδή ή ο χυμός τους (π.χ. ο χυμός λεμόνι ή πορτοκάλι).

 Ασβέστιο και βιταμίνη D: Το ασβέστιο και η βιταμίνη Dείναι απαραίτητα για τη διάπλαση των οστών του σώματος, συνεπώς είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να προσλαμβάνονται σε ικανοποιητικές ποσότητες στο στάδιο της ανάπτυξης. Η αποχή από τα γαλακτοκομικά που αποτελούν την κύρια πηγή ασβεστίου και θα πρέπει να αντισταθμίζεται με αντικατάσταση από άλλα τρόφιμα φυτικής προέλευσης που περιέχουν ικανοποιητικές ποσότητες αυτών των συστατικών. Τέτοια τρόφιμα είναι το μπρόκολο, οι ξηροί καρποί (κυρίως τα αμύγδαλα) και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά ή και τρόφιμα εμπλουτισμένα σε ασβέστιο, όπως είναι κάποιοι χυμοί του εμπορίου.
Καταλήγοντας, οι διατροφικές ανάγκες των παιδιών μπορούν να καλυφθούν κατά την περίοδο της νηστείας μέσα από την κατανάλωση ποικιλίας φυτικών προϊόντων. Παρόλα αυτά, οι γονείς πριν αποφασίσουν αν τα παιδιά τους θα νηστέψουν, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους το κατά πόσο τα παιδιά τους είναι επιλεκτικά σε σχέση με το φαγητό και εάν καταναλώνουν τα τρόφιμα που αναφέρθηκαν ως εναλλακτικές πηγές για την κάλυψη των αναγκών τους. Μια πρόταση θα ήταν, ειδικά για κάποια πολύ επιλεκτικά παιδιά, η νηστεία να μην περιλαμβάνει αποχή και από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ώστε να καλύπτονται ικανοποιητικά οι διατροφικές τους ανάγκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου