Studio Enigma (80's ItaloDisco) | Θαλασσογραφία (Έντ/Ροκ/Ποπ) | Vinyls Live (Classics Oldies)

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

21 Απριλίου 2015

Μόνο ψηφιακό ραδιόφωνο από το 2017

Η Νορβηγία γίνεται η πρώτη χώρα στον κόσμο που καταργεί τα FMΣτη Νορβηγία η ψηφιακή τεχνολογία «σκοτώνει» το ραδιόφωνο - τουλάχιστον με τη μορφή που το γνώρισαν οι περισσότεροι.

Η κυβέρνηση της σκανδιναβικής χώρας προανήγγειλε για τον Ιανουάριο του 2017 τον θάνατο της παλαιάς (μετρά πλέον πάνω από μισό αιώνα) τεχνολογίας των FM.

Η Νορβηγία θα γίνει έτσι η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα «ξεχάσει» τα οικεία (και αγαπημένα από κάποιους ρομαντικούς…) παράσιτα που ακούν οι ακροατές του ραδιοφώνου όταν αλλάζουν σταθμό.

Μόνο πέντε ραδιοφωνικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας (τρεις εκ των οποίων είναι δημόσιοι) που εκπέμπουν στα FM διαθέτει σήμερα η αχανής και αραιοκατοικημένη χώρα (μόλις 5,1 εκατομμύρια κάτοικοι ζουν σε 385.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ελάχιστοι βεβαίως στον αρκτικό κύκλο).

Αντιθέτως, σήμερα διαθέτει 22 ψηφιακούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας και θα μπορέσει να προσθέσει άλλους 20, μόλις γενικευθεί η χρήση του Digital Audio Broadcasting ή DAB (πρόκειται για το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης που χρησιμοποιεί η Νορβηγία).

«Οι ακροατές θα έχουν πρόσβαση σε προγράμματα μεγαλύτερης ποικιλίας και εξειδίκευσης και θα απολαμβάνουν καλύτερη ποιότητα ήχου», δήλωσε η νορβηγίδα υπουργός Πολιτισμού Θόρχιλντ Ουιντβέι. Πέραν όλων αυτών, σύμφωνα με την υπουργό, η μετάδοση ραδιοφωνικού σήματος μέσω των κυμάτων FM κοστίζει οκτώ φορές ακριβότερα όσο η ψηφιακή μετάδοση.

Η Νορβηγία είναι πρωτοπόρος, εξάλλου, σε ό,τι αφορά το ψηφιακό ραδιόφωνο. Ο NRK Klassisk, ο δημόσιος σταθμός που μεταδίδει κλασική μουσική, υπήρξε ο πρώτος στον κόσμο που εξέπεμψε ψηφιακό σήμα τον Ιούνιο του 1995, χάρη βεβαίως στην τεχνολογία DAB.

Ήδη περισσότερα από τα μισά νοικοκυριά της χώρας διαθέτουν δέκτη συμβατό με την ψηφιακή τεχνολογία. Όσο για τη μπάντα των FM, από το 2017 και μετά οι Νορβηγοί θα μπορούν να τη χρησιμοποιούν για άλλους σκοπούς.

15 Σεπτεμβρίου 2014

Το πρώτο ραδιόφωνο που λειτουργεί χωρίς ρεύμα ή μπαταρία


Το πρώτο ραδιόφωνο που λειτουργεί χωρίς ρεύμα ή μπαταρία

Το ραδιοφωνάκι που λειτουργεί χωρίς μπαταρία είναι πολύ μικρότερο από ένα μικρό κέρμα (Πηγή: Amin Arbabian)  



Μπέρκλεϊ, Καλιφόρνια
Είναι ένα από τα μικρότερα τρανζιστοράκια του κόσμου και πιθανώς το πρώτο που δεν χρειάζεται εξωτερική πηγή ενέργειας.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ ανέπτυξαν ένα ραδιόφωνο που αντλεί ενέργεια από τα ίδια τα ραδιοκύματα με τα οποία λαμβάνει σήμα.

Η συσκευή, ένα τσιπ από πυρίτιο, έχει μέγεθος μυρμηγκιού και καταναλώνει μόλις 1,5 μW ηλεκτρικής ενέργειας (ένα δισεκατομμυριοστό του watt).

Αυτό σημαίνει ότι μια απλή μπαταρία ΑΑΑ θα αρκούσε για να λειτουργήσει αδιάκοπα το ραδιόφωνο για έναν αιώνα, ανέφεραν οι δημιουργοί του στο συνέδριο VLSI Circuits Digest of Technical Papers που πραγματοποιήθηκε στη Χαβάη.

Το μίνι ραδιόφωνο κοστίζει μόνο μερικά σεντς του δολαρίου, και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά σε κινητά ή άλλες ασύρματες συσκευές.

31 Μαρτίου 2013

Οι θρυλικοί Ραδιοπειρατές

Αναδρομή στο Χρυσό Παρελθόν

Στη δεκαετία του ’60, παράλληλα με την κρατική ραδιοφωνία, άρχισε να αναπτύσσεται η γνωστή, περισσότερο στους παλαιότερους, «ραδιοπειρατεία», δηλαδή η παράνομη εκπομπή ραδιοφωνικού σήματος και προγράμματος, από τους ραδιοερασιτέχνες ή ραδιοπειρατές ή ραδιόφιλους ή ραδιοπειραματιστές ή εραστές του ραδιοφώνου. 

Οι ραδιοπειρατές εξέπεμπαν στα μεσαία κύματα (ΑΜ) και απέκτησαν φανατικούς ακροατές σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ένας θρυλικός ραδιοπειρατής της εποχής ήταν ο Geronimo Groovy, του οποίου οι εκπομπές ακούγονταν μέχρι Ιταλία και Αίγυπτο και λάμβανε χιλιάδες γράμματα φανατικών ακροατών, γραμμένα σε διάφορες γλώσσες. 

Ένας από τους ιστορικούς ραδιοπειρατές είναι ο Γιώργος Κυρλάκης, που λειτουργούσε με το ψευδώνυμο Easy Rider και ήταν ο δημιουργός του «Εδώ Πολυτεχνείο», ο οποίος κατασκεύασε έναν πρόχειρο ραδιοπομπό μεσαίων κυμάτων, στους 963 χιλιόκυκλους, το Νοέμβριο του 1973 στην Αθήνα. 

Οι απόφοιτοι των ραδιοτεχνικών και ραδιοηλεκτρολογικών σχολών που πειραματίζονταν με αυτοσχέδιες ηλεκτρονικές κατασκευές και ιδιοκατασκευασμένους ραδιοφωνικούς πομπούς, βοήθησαν στον πολλαπλασιασμό των πειρατικών ραδιοφωνικών, σταθμών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70. 

Δεκαετίες ’70 και ’80 Η Άνθηση της μπάντας των ΑΜ 

Μετά τη μεταπολίτευση, μια πλειάδα ραδιοπειρατών παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν, βγήκαν στον «αέρα» Οι εκπομπές τους, από την μπάντα των μεσαίων κυμάτων, γίνεται πάντα με το φόβο της αστυνομίας και του ραδιογωνιόμετρου, δεν ήταν λίγες οι φορές, που αρκετοί, αναγκάζονταν να ξεφεύγουν είτε από πίσω πόρτες είτε από παράθυρα όταν εντοπίζονταν, αφού το κυνηγητό από τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές ήταν έντονο και αρκετές φορές γίνονταν κατασχέσεις μηχανημάτων και οι ίδιοι βρίσκονταν κατηγορούμενοι στα δικαστήρια. 

 Η νέα πρόκληση FM

Παράλληλα με τις εκπομπές στα ΑΜ μεταξύ 1983 και 1984 άρχισαν να εμφανίζονται δειλά δειλά οι Ραδιοπειρατές στην μπάντα των FM ήταν η νέα πρόκληση! Όπως και παλαιότερα η χρήση των ψευδωνύμων κρίνονταν απαραίτητη, είτε αυτό αφορούσε τους παραγωγούς μουσικών εκπομπών, είτε τους ακροατές και τις ακροάτριες που επικοινωνούσαν με το σταθμό, για να αφήσουν την αφιέρωσή τους. 

Μάλιστα στις περιπτώσεις που δεν υπήρχε τηλέφωνο στο studio, δηλαδή στο χώρο που είχε μετατραπεί σε studio, λειτουργούσε το σύστημα του «απομακρυσμένου τηλεφωνητή». Επρόκειτο για έναν «εντεταλμένο» φίλο της εκπομπής και του παραγωγού, που δεχόταν τα τηλεφωνήματα, «κρατούσε» τις αφιερώσεις τις οποίες περνούσε και έπαιρνε από εκεί, δεύτερος «εντεταλμένος» με μηχανάκι, ώστε να φτάσουν στο studio γρήγορα και να μεταδοθούν στον αέρα! 

Οι περισσότεροι μουσικοί ραδιοπειρατές, στο ξεκίνημά τους τουλάχιστον ήταν μαθητές και μετέδιδαν πρόγραμμα με ελληνικά, κυρίως λαϊκά τραγούδια αλλα και ξένα ποπ ροκ ντίσκο. Ο κάθε πειρατικός σταθμός έβγαινε στον αέρα από τα δωμάτια των ραδιοπειρατών, το σαλόνι του σπιτιού τους, το υπόγειο, ή σε χώρο πιο μακριά από το σπίτι, που όμως διέθετε ηλεκτρικό ρεύμα. 

Δημοφιλείς παραγωγοί πειρατικών εκπομπών των δεκαετιών του ’70 και ’80, σήμερα βρίσκονται σε επαγγελματικούς Ρ/Σ των Αθηνών αλλά και της Περιφέρειας για να μας θυμίζουν τις παλιές καλές εποχές.

Το παρακάτω τραγούδι είναι αφιερωμένο σε αυτούς λοιπόν.. αφανείς η δημοφιλείς δεν έχει σημασία αφού σε δύσκολες εποχές προσέφεραν τα μέγιστα στον ακροατή.